Incident Response Plan in 5 stappen + Voorbeeld

Hoe ga je als bedrijf om met een cyberaanval of een datalek? Een Incident Response Plan geeft je het antwoord. Negatieve gevolgen wil je natuurlijk zoveel mogelijk beperken. Daarom is het ontzettend belangrijk om goed voorbereid te zijn en snel te kunnen handelen. Ontdek in deze blog hoe je je eigen Incident Response Plan schrijft in vijf stappen.

Wat is een Incident respons?

Een Incident Response (IR) is het proces dat je doorloopt wanneer er sprake is van een inbreuk op de beveiliging. Het helpt je direct en adequaat te handelen met als doel schade te beperken. Zo bestaat Incident Response uit een taakverdeling en beschrijft het stap voor stap de te ondernemen acties. 

Incident Response vat je samen in een plan. Een Incident Response Plan. Op deze manier weten medewerkers hoe te handelen en waar welke verantwoordelijkheden liggen.

Waarom is een Incident Respons Plan belangrijk?

Waarom zou je een Incident Response Plan willen hebben? Bij een datalek in je bedrijf wil je zo snel mogelijk controle hebben over de situatie. Overgaan tot een rustige en adequate aanpak in het heetst van de strijd kan dan lastig zijn. Een Incident Response Plan is je oplossing. 

In eerste instantie helpt het je om chaos te voorkomen en verdere schade te beperken. Bijkomend minimaliseer je herstelwerkzaamheden, bespaar je kosten (denk aan omzetverlies) en beperk je imagoschade. 

Met een plan ben je dus voorbereid op eventuele bedreigingen. En dat is geen overbodige luxe. Het aantal cyberaanvallen stijgt. Volgens het 2022 Security Report van Check Point Research kregen organisaties maar liefst 50% vaker te maken met cyberaanvallen dan in 2020. 

Wil jij ook voorbereid zijn? Maak een Incident Response Plan voor je bedrijf met behulp van onderstaand 5-stappenplan.

incident respons plan voorbeeld

Incident Response Plan: 5 stappen

Dit stappenplan is opgesteld aan de hand van de adviezen van het Digital Trust Centre. Zo weet je juist te handelen bij beveiligingsincidenten.

#1 Stel je team samen

Stel een team samen voor het uitvoeren van incident respons. Geef medewerkers duidelijke rollen en taken. En draag zorg dat iedereen zijn of haar verantwoordelijkheid kent. Zo weten medewerkers wat te doen in geval van een beveiligingsincident.

#2 Analyseer de potentiele risico’s 

Breng mogelijke risico’s in kaart. De risicoanalyse van het Digital Trust Centre kan je hierbij goed helpen. Wat zijn realistische scenario’s voor jouw bedrijf? En heb je écht alles in kaart gebracht? Digitale ontwikkelingen gaan snel. Blijf risico’s daarom keer op keer monitoren.

#3 Maak een risico actieplan

Nu ga je stappen definiëren. Beschrijf per risico de acties die moeten worden ondernomen. Neem de tijd voor een duidelijk en compleet plan. Zo weet je zeker dat mocht het nodig zijn, je niets over het hoofd ziet.

#4 Maak plannen toegankelijk

Is er sprake van een incident? Dan wil je zo snel mogelijk toegang hebben tot het Incident Response Plan. Toch is het belangrijk om het plan goed te beveiligen. Alleen voor diegenen die ermee aan de slag moeten, is het noodzakelijk om snel toegang te verkrijgen.

#5 Train je team

Vergeet zeker niet de laatste stap. Oefen regelmatig met je team de risico scenario’s. Dat helpt om sneller en rustiger te handelen wanneer er daadwerkelijk een beveiligingsincident plaatsvindt. Op deze manier is je team goed voorbereid.

Incident Response Plan voorbeeld

Nu weet je hoe je zelf een Incident Response Plan maakt. Ben je benieuwd hoe je dit voor jouw bedrijf op papier kunt zetten? Bekijk dan dit voorbeeld van een Incident Response Plan

Als extra instrument kun je de Incident Prioriteit Matrix gebruiken. Het helpt je risico’s te definiëren op basis van impact en urgentie. En het is een handige leidraad om in te schatten wanneer het nodig is om in actie te komen of om te bepalen binnen welke termijn je een incident afgehandeld wilt hebben. 

incident respons matrix

incident respons matrix

Ben jij goed voorbereid?

Als ICT experts met een full-scope ISO 27001 certificaat op zak weten we als geen ander hoe je informatie goed beveiligt. Ben je benieuwd naar de risico’s voor jouw bedrijf? Neem vandaag nog vrijblijvend contact op. Wij denken graag met je mee.

Gerelateerde blogs

Managed vs unmanaged VPS: Wat is het verschil?

Managed vs unmanaged VPS: Wat is het verschil?

Managed vs Unmanaged VPS: Wat is het verschil? Als MKB-directeur sta je voor de keuze: kies je voor een managed of unmanaged VPS voor je bedrijf? Deze beslissing heeft significante implicaties voor zowel je budget als je bedrijfsvoering. In dit blog verdiepen we ons...

Lees meer
Linux in het MKB: Een overzicht voor bedrijfseigenaren

Linux in het MKB: Een overzicht voor bedrijfseigenaren

Linux in het MKB: Een overzicht voor bedrijfseigenaren Overweeg je Linux te implementeren in je MKB? Slimme zet! Dit krachtige, open-source besturingssysteem biedt niet alleen kostenbesparingen maar ook een robuuste beveiliging en ongekende aanpasbaarheid aan jouw...

Lees meer

Service Level Agreement: uitleg, voorbeeld, checklist

Service Level Agreement: uitleg, voorbeeld, checklist Ben je van plan je ICT uit te besteden? Dan is het slim om een Service Level Agreement, afgekort SLA, op te stellen. Je spreekt dan samen met je leverancier af aan welke kwaliteit de dienstverlening dient te...

Lees meer
Share This