Remote desktop werkt niet: 6 mogelijke oorzaken
en oplossingen

Steeds meer bedrijven zien hoe handig het is om remote (of in de cloud) te werken. Zo kunnen medewerkers thuis werken, werken op een andere vestiging of werken wanneer ze op zakenreis zijn. Voor zowel het bedrijf als voor de medewerker is remote werken een fijne oplossing. Maar dan moet het wel goed werken. Heb je problemen met remote werken? We geven jou 6 mogelijke oorzaken én de oplossingen! Zo kun je weer lekker doorwerken. 

Probleem 1: Kan geen verbinding maken

Het meest voorkomende probleem is dat je de melding krijgt: ‘kan geen verbinding maken’. Iedereen heeft dit probleem weleens gehad. Gelukkig is het meestal vrij simpel op te lossen. Wanneer je geen verbinding kunt maken is er waarschijnlijk een probleem met het internet. Probeer daarom eerst om naar een willekeurige website te gaan om te controleren of het internet werkt.

Werkt het internet niet? Dan heb je in elk geval het probleem gevonden waarom je niet kan verbinden voor remote werken.
Werk je via wifi? Controleer dan of het wachtwoord goed is ingevoerd en of je misschien moet betalen om het netwerk te gebruiken. Vraag eventueel hulp aan de eigenaar van het netwerk.

Het kan ook voorkomen dat je niet via draadloze wifi, maar via een bekabeld netwerk moet verbinden. Controleer in dit geval of de kabel wel goed vastzit in jouw pc of laptop.

 

Probleem 2: firewall wordt geblokkeerd

Sommige bedrijven blokkeren remote desktop verbindingen naar buiten toe. Wanneer de firewall van jouw bedrijf de verbinding blokkeert valt er dus weinig remote te werken. Het probleem ligt dan niet bij jouw computer maar bij de ICT instellingen van het bedrijf. Een oplossing vergt daarom wel wat meer technische kennis.

Je zou als bedrijf een remote desktop gateway kunnen realiseren, mits de ICT leverancier dit aanbiedt. Hierdoor wordt de firewall blokkade omzeild en maak je verbinding via een zelfde poort als voor https (dat voor websites gebruikt wordt).

 

Probleem 3: onjuiste servernaam

Als je verbinding wilt maken moet je wel de juiste gegevens gebruiken. Als de servernaam waarmee je verbinding wilt maken niet klopt, wordt het lastig om een verbinding tot stand te brengen.

Controleer de servergegevens daarom goed. Dit kun je doen door met de rechtermuisknop te klikken op de remote desktop snelkoppeling, kies ‘bewerken’ en daarna het veld ‘computer’. Nu controleer en/of wijzig je de servergegevens.

 

Probleem 4: onjuiste terminal server gateway

Voor een beveiligde verbinding met een terminal server (remote desktop) is een terminal server gateway altijd aan te raden (zeker voor verbindingen via internet). Maar dan moet dit wel op de serveromgeving ingericht zijn. Een onjuist ingevulde terminal gateway kan er voor zorgen dat je niet kunt aanmelden.

Controleer daarom de terminal server gateway-gegevens. Zo doe je dat: Klik met je rechtermuisknop op de snelkoppeling voor je remote desktop en kies ‘bewerken’, daarna ‘opties’, daarna tabblad ‘geavanceerd’, daarna ‘instellingen’ en hier kun je nu de juiste gatewayserver invullen.

 

Probleem 5: de server is onbereikbaar

Wanneer je de melding krijgt ‘server onbereikbaar’ ligt het probleem niet bij jouw pc. Vraag collega’s of zij dit probleem ook ervaren. Het kan zijn dat er een probleem is bij de ICT leverancier. Check de storingsmeldingen van de leverancier en neem eventueel contact op.

 

Probleem 6: kan niet inloggen

Wanneer het tijdens het inloggen fout gaat kan dat verschillende oorzaken hebben. Doe daarom een aantal checks om zeker te weten dat het probleem niet bij jezelf ligt. Mocht niets van onderstaande oplossingen helpen dan kun je altijd nog de ICT afdeling bellen.

Is je account nog actief, misschien is het wachtwoord verlopen? Heb je de juiste gebruikersnaam ingevoerd? Dit kan een voornaam, achternaam, combinatie van beide of een e-mailadres zijn. Heb je het wachtwoord goed ingevoerd, of staan misschien caps lock aan? Is het toetsenbord ingesteld op Nederlandse taal? Dit kun je checken door je wachtwoord even ergens anders (veilig!) in te typen zoals in een tekst-editor.

Een ander probleem kan zijn dat de Windows aanmeldings-service niet beschikbaar is. Dit komt dan door capaciteitsproblemen op de server. In dit geval kun je het best contact opnemen met de leverancier.

 

ICT hulplijn

Wanneer het werken met remote desktop niet goed verloopt of wanneer er andere ICT problemen zijn, kan dit een bedrijf veel geld kosten. Niet alleen vanwege de ICT kosten die nodig zijn om het probleem op te lossen – maar vooral ook de kosten van personeel dat niet verder kan werken – kunnen flink oplopen.

Daarom is het slim om altijd een ICT hulplijn bij de hand te hebben. Zo kun je altijd bellen wanneer er problemen zijn. Op afstand kunnen de problemen snel worden opgelost. Heb je nu een probleem waar je niet uitkomt? Onze ICT hulplijn voor MKB’ers helpt je snel weer aan het werk, gratis en vrijblijvend!

Gerelateerde blogs

Managed vs unmanaged VPS: Wat is het verschil?

Managed vs unmanaged VPS: Wat is het verschil?

Managed vs Unmanaged VPS: Wat is het verschil? Als MKB-directeur sta je voor de keuze: kies je voor een managed of unmanaged VPS voor je bedrijf? Deze beslissing heeft significante implicaties voor zowel je budget als je bedrijfsvoering. In dit blog verdiepen we ons...

Lees meer
Linux in het MKB: Een overzicht voor bedrijfseigenaren

Linux in het MKB: Een overzicht voor bedrijfseigenaren

Linux in het MKB: Een overzicht voor bedrijfseigenaren Overweeg je Linux te implementeren in je MKB? Slimme zet! Dit krachtige, open-source besturingssysteem biedt niet alleen kostenbesparingen maar ook een robuuste beveiliging en ongekende aanpasbaarheid aan jouw...

Lees meer

Service Level Agreement: uitleg, voorbeeld, checklist

Service Level Agreement: uitleg, voorbeeld, checklist Ben je van plan je ICT uit te besteden? Dan is het slim om een Service Level Agreement, afgekort SLA, op te stellen. Je spreekt dan samen met je leverancier af aan welke kwaliteit de dienstverlening dient te...

Lees meer
Share This