Reageert je server niet? Zo vind je de oplossing

Een server dat niet reageert is erg vervelend en het verstoort je productiviteit. Je wilt dan ook snel een oplossing vinden. Een server probleem als dit kan echter tal van oorzaken hebben. Daarom helpen we je in dit blog met het achterhalen van de oorzaak, zodat je weer snel up and running bent.

Wat betekent het als je server niet reageert?


Wanneer je server niet reageert kan dit erg vervelend zijn, omdat het een hele brede probleemstelling is. Je kunt dan ook niet direct achterhalen waar het probleem ligt. 

Wat je wel kunt stellen is dat er waarschijnlijk iets spaak loopt in het heen en weer sturen van gegevens. Het beste dat je kunt doen is oorzaken gaan uitsluiten. Zien waar het probleem ligt, is vaak 90% van de oplossing.

Server reageert niet


Server probleem oplossen

Om je server probleem op te lossen moet je de oorzaken blootleggen. Hoe doe je dat? 

De eerste stap is om zoveel mogelijk oorzaken te achterhalen. Je gaat in dit geval consequent troubleshooten (analyseren) waar het probleem vandaan komt. Vervolgens ga je iedere oorzaak af en controleer je of het probleem daar vandaan komt. 

 

Oorzaken uitsluiten

Om je te helpen met het vinden van een oplossing voor je server probleem, hebben we een aantal vragen opgesteld. Deze kun je gebruiken om het probleem steeds verder te isoleren, om uiteindelijk steeds dichterbij de oplossing te komen.

  • Heeft je buurman/collega hetzelfde probleem?
    Als het antwoord nee is, is de kans groot dat het probleem bij de computer of gebruiker zelf ligt.
  • Ben je de enige die problemen met de server heeft? Controleer dan of de computer
    waarschuwingen geeft (denk aan: disk vol, virus gedetecteerd)
  • Heb je het probleem ook op een andere computer?
    Bevindt het probleem zich ook op andere computers, dan zou je kunnen achterhalen of het probleem zich binnen jouw eigen account bevindt of niet. Is dit niet zo, dan ligt het in de meeste gevallen aan de computer.
  • Ligt het aan de netwerkverbinding?
    Een werkende netwerkverbinding is natuurlijk funest. Het klinkt wat voor de hand liggend maar een niet werkende netwerkverbinding is vaak een belangrijke oorzaak van server problemen. Test daarom altijd eerste of je wel verbinding hebt. En daarna ook andere verbindingen, bijvoorbeeld via een hotspot in plaats van WiFi. 
  • Is het een online of interne dienst die niet meer werkt?
    Je kunt uitsluiten of het gaat om een interne dienst of een online dienst, om vervolgens contact op te nemen met de juiste mensen of informatie te vinden over storingen.
  • Gaat het om een internet probleem of om een grote online dienst?
    Je kunt achterhalen of het om een algemene storing gaat, door hier te checken of er meer meldingen zijn gedaan.

Aan de hand van bovenstaande vragen heb je hopelijk al een aantal belangrijke oorzaken/problemen kunnen uitsluiten. Het doel is om het probleem dat je ondervindt zoveel mogelijk te isoleren, zodat je steeds dichterbij de oplossing komt. Dit valt alleen niet mee en daarom kan het helpen om een objectief persoon in te schakelen, vier ogen zien immers meer dan twee! Speciaal voor dit soort acute ICT problemen stellen hebben wij onze helpdesk ter beschikking:

Neem contact op met onze ICT Helpdesk. Wij zijn 24 uur per dag bereikbaar om jou te helpen met het vinden van een oplossing voor jouw server probleem, en andere acute ICT problemen. Het is geheel kosteloos! 

 

Geen oplossing gevonden?

Zoals we al eerder zeiden: er zijn ontelbaar veel oorzaken mogelijk als het om serverproblemen gaat. We helpen je graag met een vrijblijvend advies als het gaat over server inrichting en onderhoud. Neem contact met ons op.

 

Gerelateerde blogs

Managed vs unmanaged VPS: Wat is het verschil?

Managed vs unmanaged VPS: Wat is het verschil?

Managed vs Unmanaged VPS: Wat is het verschil? Als MKB-directeur sta je voor de keuze: kies je voor een managed of unmanaged VPS voor je bedrijf? Deze beslissing heeft significante implicaties voor zowel je budget als je bedrijfsvoering. In dit blog verdiepen we ons...

Lees meer
Linux in het MKB: Een overzicht voor bedrijfseigenaren

Linux in het MKB: Een overzicht voor bedrijfseigenaren

Linux in het MKB: Een overzicht voor bedrijfseigenaren Overweeg je Linux te implementeren in je MKB? Slimme zet! Dit krachtige, open-source besturingssysteem biedt niet alleen kostenbesparingen maar ook een robuuste beveiliging en ongekende aanpasbaarheid aan jouw...

Lees meer

Service Level Agreement: uitleg, voorbeeld, checklist

Service Level Agreement: uitleg, voorbeeld, checklist Ben je van plan je ICT uit te besteden? Dan is het slim om een Service Level Agreement, afgekort SLA, op te stellen. Je spreekt dan samen met je leverancier af aan welke kwaliteit de dienstverlening dient te...

Lees meer
Share This