Bedrijfsnetwerk aanleggen? Dit zijn de mogelijkheden

Ga je een bedrijfsnetwerk aanleggen? Omdat je bijvoorbeeld gaat verhuizen naar een groot nieuw bedrijfspand, of omdat jouw huidige kantoornetwerk echt niet meer van deze tijd is? Dan wil je weten wat er op je af gaat komen en waar je rekening mee moet houden. We vertellen het je in dit blog.

Wat is een bedrijfsnetwerk?

Een bedrijfsnetwerk (ook wel kantoornetwerk) is een verzamelnaam voor alles dat met interne digitale communicatie te maken heeft. Het is daarom ook erg afhankelijk van jouw business, wat er voor jouw bedrijfsnetwerk nodig is. Je maakt met een bedrijfsnetwerk bijvoorbeeld een connectie met een datacenter en/of het internet. 

Ook het faciliteren van thuis of op locatie werken regel je via het bedrijfsnetwerk. En wanneer jouw bedrijf meerdere vestigingen heeft, is het belangrijk om ook jouw bedrijfsnetwerk daarop aan te passen. Als laatste voorbeeld geven we bedrijfstelefonie. De vaste of mobiele telefonie regel je namelijk ook via het bedrijfsnetwerk.

Bedrijfsnetwerk aanleggen - wat is het

Wat heeft je bedrijfsnetwerk nodig?

De mogelijkheden van een bedrijfsnetwerk zijn heel divers. Er is van alles mogelijk. Om te weten wat jouw bedrijf nodig heeft is het daarom slim om op papier te zetten wat je van het nieuwe bedrijfsnetwerk verwacht. 

Binnen netwerkomgevingen onderscheidt men industriële- en kantooromgevingen. Hoe de aanleg van je netwerk er uit gaat zien hangt in grote mate af van dit onderscheid. Logisch, want een netwerk voor een kantoor ziet er natuurlijk anders uit dan voor een groot magazijn.

Vraag het ook aan een paar medewerkers, om niets over het hoofd te zien. Misschien ligt er intern wel behoefte om meer in de cloud te gaan werken maar ben je daar nog niet van op de hoogte. Overstappen op een nieuw bedrijfsnetwerk is namelijk hét moment om ook slimmer en sneller te gaan (samen-) werken. 

Wil je dat jouw bedrijfsnetwerk een connectie maakt met een server, voor het opslaan van diverse bestanden, data, programma’s en apps? Dan is het belangrijk om te weten of je dit wil gaan regelen via een cloud of on-permise oplossing. In deze blog lees je meer over de verschillende soorten servers.

Heeft jouw bedrijf maar een paar mensen die op kantoor werken? Dan is het misschien helemaal niet nodig om een serverpark te regelen. Maar je wilt bijvoorbeeld wel goede verbindingen met WiFi en de printer. Bij een kleiner bedrijf zal ook niemand een ICT-functie hebben waardoor je gewoon wil dat alle verbindingen altijd goed werken.

Telefonie op het bedrijfsnetwerk

Een bedrijf kan niet fungeren zonder telefoons. We gebruiken hem voor het bellen van leads, klanten en onderling tussen werknemers. Een goede verbinding is daarbij essentieel. Je wil niet dat jouw verbinding gaat kraken als je net een nieuwe klant aan de telefoon hebt.

Het is mogelijk om ook de telefonie op het bedrijfsnetwerk aan te sluiten. Dan kun je bellen via internet. Dit wordt VOIP telefonie genoemd en kan zowel met vaste telefoons als met mobiele telefoons. Je kunt eenvoudig doorschakelen naar een andere telefoon als je bijvoorbeeld met vakantie bent of als je op een andere locatie gaat werken.

Tegenwoordig is het steeds normaler om bijvoorbeeld een dag in de week thuis te werken. Of misschien is het voor bepaalde functies binnen het bedrijf nodig om op locatie te werken, bij de klant. In elk geval wil je dat dit allemaal goed ingeregeld is en dat de werknemer toegang heeft tot de benodigde systemen, data en mail. Een bedrijfsnetwerk opzetten maakt dit allemaal mogelijk.

 

Wat is er mogelijk?

Zoals je gelezen hebt, is er super veel mogelijk wanneer je een netwerk gaat aanleggen voor jouw bedrijf. Het is daarom niet de vraag wat er mogelijk is, maar wat jij verwacht van jouw nieuwe kantoornetwerk. Breng dit in kaart om te ontdekken waar de behoefte ligt en kijk dan wat je nodig hebt om jouw ideale bedrijfsnetwerk op te zetten. Wellicht heb je al verschillende onderdelen van het bedrijfsnetwerk in huis, zoals een on-premise server of is het werken in de cloud al ingeregeld? Dan is het eenvoudiger om jouw bedrijfsnetwerk compleet te maken door zaken te koppelen.


Kosten opzetten bedrijfsnetwerk

Het inschatten van de kosten van een bedrijfsnetwerk is erg afhankelijk van diverse factoren. Ten eerste moet je weten wat je van het nieuwe bedrijfsnetwerk verwacht. Hoe uitgebreid wil je het bedrijfsnetwerk gaan maken? Voor hoeveel werknemers moet het worden ingeregeld? 

Ook is het afhankelijk van de huidige situatie. Is het een nieuw pand en kun je alles mee laten inbouwen tijdens de bouw? Of is het een ouder pand waar je misschien wel muurtjes moet openbreken om bekabeling aan te leggen en wandcontactdozen te plaatsen? Dan moet er daarna weer een stukadoor en een schilder komen wat natuurlijk ook kosten met zich mee brengt. Aan de andere kant ligt er misschien al een stuk van de infrastructuur die je opnieuw kunt gebruiken? 

Bedrijfsnetwerk aanleggen - kosten

Aan de slag met je bedrijfsnetwerk

Nu je weet wat de mogelijkheden zijn voor het aanleggen van je bedrijfsnetwerk, kun je aan de slag. Te beginnen met inventariseren wat jouw wensen zijn. Daarna kun je kijken wat daarvoor nodig is. Wil je graag advies van een expert over de mogelijkheden voor jouw situatie? Neem dan vrijblijvend contact met ons op. 

Gerelateerde blogs

Managed vs unmanaged VPS: Wat is het verschil?

Managed vs unmanaged VPS: Wat is het verschil?

Managed vs Unmanaged VPS: Wat is het verschil? Als MKB-directeur sta je voor de keuze: kies je voor een managed of unmanaged VPS voor je bedrijf? Deze beslissing heeft significante implicaties voor zowel je budget als je bedrijfsvoering. In dit blog verdiepen we ons...

Lees meer
Linux in het MKB: Een overzicht voor bedrijfseigenaren

Linux in het MKB: Een overzicht voor bedrijfseigenaren

Linux in het MKB: Een overzicht voor bedrijfseigenaren Overweeg je Linux te implementeren in je MKB? Slimme zet! Dit krachtige, open-source besturingssysteem biedt niet alleen kostenbesparingen maar ook een robuuste beveiliging en ongekende aanpasbaarheid aan jouw...

Lees meer

Service Level Agreement: uitleg, voorbeeld, checklist

Service Level Agreement: uitleg, voorbeeld, checklist Ben je van plan je ICT uit te besteden? Dan is het slim om een Service Level Agreement, afgekort SLA, op te stellen. Je spreekt dan samen met je leverancier af aan welke kwaliteit de dienstverlening dient te...

Lees meer
Share This