ICT problemen? Zo ontdek je de oplossing 

ICT problemen wanneer je net lekker aan het werk bent, daar zit niemand op te wachten. Erg frustrerend, helemaal wanneer je de problemen niet snel zelf kunt oplossen. In deze blog geven we een aantal mogelijke oorzaken van ICT problemen, zodat je het hopelijk snel kunt oplossen en je weer verder kunt met jouw werkzaamheden.

ICT probleem oplossen: stel jezelf de volgende vragen

Aan de hand van een aantal vragen gaan we specifieker op zoek naar de oorzaak van het ICT probleem. Voordat je onderstaande vragen doorloopt, is het goed om te checken of het probleem misschien al opgelost kan worden door de computer opnieuw op te starten. Zo niet, neem dan onderstaande vragen door. We gaan je helpen!

IT problemen - vragen om te stellen voor een oplossing

Wanneer is het ICT probleem ontstaan? 

Ten eerste is het goed om te weten wanneer het ICT probleem is ontstaan. Is het sinds je de computer hebt opgestart? Of bijvoorbeeld nadat je iets gedownload hebt? Door te weten wanneer het probleem ontstond, kun je achterhalen of er veranderingen zijn geweest die invloed hebben gehad op het probleem. Het zou een oplossing kunnen zijn om de laatste wijzigingen terug te draaien. 

Gaat het om een softwarepakket?

Wanneer het ICT probleem zich voordoet tijdens het gebruik van een softwarepakket, dan ligt het probleem misschien niet bij jouw computer maar bij de leverancier van de software. Kun je de software op een andere device gebruiken, of heb je dan hetzelfde probleem? Probeer de software te openen op bijvoorbeeld een computer van een collega, of op je telefoon of tablet. Wanneer dat geen problemen geeft, ligt het probleem waarschijnlijk bij je eigen computer. 

Werkt de software ook niet op een andere apparaat? Dan kun je allereerst contact opnemen met de leverancier van de software. Wellicht kunnen zij helderheid geven over storingen of andere oorzaken van jouw probleem. Of ga naar de website van de leverancier, om te kijken of er al over een storing gecommuniceerd wordt. Ook zijn er diverse sites waar allerlei storingen gemeld worden, dit zou je ook nog kunnen checken.

Heb je nog geen duidelijkheid? 

Test verschillende browsers

ICT problemen kunnen voorkomen worden door de juiste browser te gebruiken. Nu zit er tegenwoordig niet heel veel verschil meer in de type browsers, maar Internet Explorer is inmiddels wat verouderd en minder goed beveiligd, waardoor bepaalde websites en platformen hier niet (meer) goed op werken. Microsoft Edge is in feite de nieuwe versie van Internet Explorer. Andere browsers zijn bijvoorbeeld Safari, Mozilla Firefox en Google Chrome. 

IT problemen - test verschillende browsers

Probeer dus eens of het ICT probleem zich blijft voordoen wanneer je een andere browser gebruikt. Wanneer er maar één browser op jouw computer geïnstalleerd staat, kun je gratis een andere browser downloaden. Werkt het programma of platform wel in de andere browser? Of blijft het probleem zich voordoen? 

Hebben collega’s er ook last van? 

Probeer de oorzaak van het ICT probleem nog verder scherp te stellen door te controleren of jij de enige bent met dit probleem. Vraag aan je collega’s of ze dezelfde problemen ervaren. Wanneer meerdere collega’s ICT problemen hebben dan kan het goed zijn dat er een probleem met de server of het netwerk is. 

Neem contact op met de beheerder van het netwerk zodat zij je kunnen helpen om het probleem op te lossen. Hebben je collega’s geen ICT problemen? Dan kunnen ze je misschien toch helpen, omdat ze wellicht ooit met dezelfde problemen te maken hebben gehad. 

Test verschillende apparaten/devices 

Doet het probleem zich voor op andere apparaten? Probeer het bijvoorbeeld eens op een andere laptop, een tablet of op je smartphone. Als het probleem zich echt alleen op jouw huidige apparaat voordoet, ligt het dus puur aan jouw apparaat. Het kan van alles zijn. 

Misschien moet je wel een update uitvoeren. Als het goed is krijg je meldingen wanneer er een update uitgevoerd moet worden, maar misschien heb je deze wel eens weg geklikt? Dan is het toch tijd om de updates nu uit te voeren. Of misschien is de internetverbinding weggevallen op jouw apparaat? En heb je de connectie met de server al gecontroleerd? 

Ga op zoek naar patronen

Heb je vaker last van hetzelfde ICT probleem? Probeer dan te onderzoeken of er patronen zijn in het moment waarop de problemen zich voordoen. Wellicht kun je hieruit opmaken wat er anders is aan de momenten waarop het wel werkt en kom je weer een stap dichterbij de oplossing. 

Gebruik Monitoring systemen 

Monitoring systemen zijn ontwikkeld om te monitoren hoe het gaat met de prestaties van de ICT infrastructuur van jouw bedrijf. Zijn er bijvoorbeeld bepaalde momenten waarop het erg druk is op de server, en iedereen een tragere verbinding ervaart? Dat kun je inzichtelijk maken en eventueel oplossen door middel van monitoring systemen. 

Nieuwenborg maakt gebruik van Zabbix als monitoring systeem. Actieve monitoring via Zabbix stelt ons in staat om alle processen, die voor jouw bedrijfsvoering belangrijk zijn, onder controle te houden en eventuele serverproblemen proactief te behandelen. Zo zorgen we ervoor dat de zaak nooit stilvalt!

Nog geen oplossing? 

De juiste oplossing vinden van ICT problemen zit hem vaak in het stellen van de juiste vragen. Op die manier kom je er snel genoeg achter in welke richting je moet zoeken. En dit bespaart je een hoop tijd met irritatie als gevolg. We zeiden dat we je gingen helpen, dus dat doen we dan ook!  Door het beantwoorden van deze 20 cruciale vragen sturen we je snel in de juiste oplossingsrichting. 

Gerelateerde blogs

Managed vs unmanaged VPS: Wat is het verschil?

Managed vs unmanaged VPS: Wat is het verschil?

Managed vs Unmanaged VPS: Wat is het verschil? Als MKB-directeur sta je voor de keuze: kies je voor een managed of unmanaged VPS voor je bedrijf? Deze beslissing heeft significante implicaties voor zowel je budget als je bedrijfsvoering. In dit blog verdiepen we ons...

Lees meer
Linux in het MKB: Een overzicht voor bedrijfseigenaren

Linux in het MKB: Een overzicht voor bedrijfseigenaren

Linux in het MKB: Een overzicht voor bedrijfseigenaren Overweeg je Linux te implementeren in je MKB? Slimme zet! Dit krachtige, open-source besturingssysteem biedt niet alleen kostenbesparingen maar ook een robuuste beveiliging en ongekende aanpasbaarheid aan jouw...

Lees meer

Service Level Agreement: uitleg, voorbeeld, checklist

Service Level Agreement: uitleg, voorbeeld, checklist Ben je van plan je ICT uit te besteden? Dan is het slim om een Service Level Agreement, afgekort SLA, op te stellen. Je spreekt dan samen met je leverancier af aan welke kwaliteit de dienstverlening dient te...

Lees meer
Share This